het mobiele bibliotheeklab

FabLib (Fabrication Library)

FabLib is een samenwerkingsverband dat een antwoord biedt op de toenemende vraag van bibliotheken om hun aanbod te verruimen met maakactiviteiten. In Vlaanderen werken we samen met FabLab Factory. Zij werken in Vlaanderen weer samen van Ingegno en NerdLab.

Door samenwerking met lokale partners kunnen we de beste service en afstemming op lokale behoeften garanderen.

 

FabLib is ontstaan vanuit de gedeelde ambitie om een goede dienstverlening voor bibliotheken met een makerspace mogelijk te maken. Het aanbod dat FabLab Factory en FryskLab hiervoor al hadden brengen we in FabLib bij elkaar.

Dat betekent dat een volledig traject kan worden aangeboden, waarbij aandacht is voor strategische planning tot aan het technisch begeleiden van medewerkers en het onderhouden van machines.

 

Makerspaces en FabLabs zijn creatieve DIY-plekken waar mensen samenkomen om te maken, uit te vinden en te leren. In bibliotheken bestaat het aanbod vaak uit 3D-printers, laser- en vinylcutters, ontwerp- en programmeersoftware, elektronica en wordt gefaciliteerd op het terrein van hardware, gereedschappen en meer.

FabLabs en makerspaces:

Stellen individuele makers in staat om gebruik te maken van gedeelde voorzieningen;

Zijn plekken waar ervaren makers hun kennis overbrengen en waar nieuwe makers begeleid worden;

Maken het delen van ideeën en ontwerpen mogelijk, ook voor de buitenwereld;

Stellen makers in staat om met elkaar samen te werken door meerdere perspectieven en vaardigheden samen te brengen;

Motiveren makers om te experimenten en te ontdekken door te experimenteren met technologie en gereedschappen en brengen het spelelement in het maakproces.

 

Makers brengen de DIY-beweging naar het web – “het publieke maken” – wat leidt tot grootschalige netwerkeffecten.

Er wordt gebruik gemaakt van digitale computertools om nieuwe ontwerpen en prototypes te maken (“digital DIY”);

Er is sprake van een gedeelde waarde om deze ontwerpen online te delen en met anderen samen te werken;

Het gebruiken van standaard ontwerpbestanden stelt iedereen in staat de ontwerpen door (commerciële) derden te laten produceren, of dit zelf te doen, thuis of in een FabLab/makerspace.

 

Een bibliotheekmakerspace stelt gebruikers in staat om digitale maakvaardigheden op te doen. Hiermee is de bibliotheek in eerste instantie faciliterend, net zoals in tijden van de opkomst van de personal computer of het internet.

Minstens zo belangrijk is echter dat de opgebouwde kennis en ervaringen vervolgens ten goede komen aan de (lokale) gemeenschap. Aan het beschikbaar stellen en delen van informatie, één van de kernfuncties van de bibliotheek, wordt met het faciliteren van een bibliotheekmakerspace dus ook voorzien.

Verder wordt er invulling gegeven aan de actuele maatschappelijke ambitie om burgers in hogere mate digitaal geletterd te maken. Door het aanbieden van faciliteiten én deskundige begeleiding & activiteitenontwikkeling is een bibliotheekmakerspace hiermee van grote waarde voor een bibliotheekvoorziening.

 

Met FabLib wordt bibliotheekmedewerkers (van management tot front-office) handvatten gegeven om een makersplaats in de bibliotheek op te nemen of op een andere wijze te kunnen integreren. Op basis van drie modules ontwikkelen deelnemers kennis en vaardigheden (inhoudelijk en technisch) voor de integratie van maakprincipes- en faciliteiten in de context van de bibliotheek.

Bibliotheken die al deelnamen aan FabLib of op een andere wijze advies van Bibliotheekservice Fryslân en FabLab Factory kregen:

Zeeuwse Bibliotheek

CODA Apeldoorn

Cultuurfabriek Veenendaal

Bibliotheek Rivierenland

Bibliotheken Mar en Fean

Bibliotheek Smallingerland

Bibliotheken Midden-Fryslân

Bibliotheek Steenwijk/Kop van Overijssel

Bibliotheek Den Haag

Bibliotheek Zuid-Kennemerland

Biblionet Groningen

Biblionet Drenthe

Bibliotheek Hoogezand

Bibliotheek Londerzeel

Bibliotheek Puurs

 

MODULE 1, INTRODUCTIE: FABLAB ‘HOW TO MAKE ALMOST ANYTHING’

Kennismaken, presentaties en demo’s

In deze module wordt specifiek aandacht besteed aan de manier waarop makersplaatsen in bibliotheken een plek kunnen krijgen. De belangrijkste vraag waar deze module antwoorden op formuleert is: wat is de betekenis en meerwaarde van makersplaatsen in relatie tot de bibliotheek?

Na deze workshop zijn deelnemers in staat om nieuwe maakprincipes te verbinden aan de werkpraktijk van de bibliotheek en collega’s te enthousiasmeren en mee te krijgen in het werken met de principes van FabLab. Daarnaast kunnen deelnemers bestaande FabLabprojecten vertalen naar de eigen werkpraktijk.

MODULE 2, PRAKTIJK: THE MACHINES – 101 COURSE DIGITAL FABRICATION

Leren werken met de 3D printer, vinylsnijder/plotter, lasercutter

In deze module leren de deelnemers werken met de verschillende machines in het FabLab. De standaardset machines in een FabLab bestaat uit een lasersnijder, een 3D-printer, een vinylsnijder, een borduurmachine en een freesmachine. Omdat het een gestandaardiseerde set van machines betreft kunnen ontwerpen uit de gehele, internationale FabLabcommunity uitgewisseld worden en in elk FabLab met elke machine worden gefabriceerd tot fysieke prototypes.

In deze module beperken we ons tot de 3D-printer, de vinylsnijder en de lasercutter. Deelnemers krijgen eerst uitleg over de machines en de componenten waaruit de machines zijn opgebouwd. Daarna wordt uitgelegd welke software de machines aanstuurt. Op basis van een aantal oefeningen leren deelnemers met de software en machines werken. Ze zullen aan het einde van de module in staat zijn om zelfstandig te kunnen werken in een FabLab en bezoekers en klanten in een FabLab kunnen begeleiden in het gebruik van de faciliteiten. En deelnemers kunnen na het volgen van deze module in elk FabLab over de hele wereld (bijna) alles maken!

MODULE 3, STRATEGIE: FABLABIMPLEMENTATIE

Leren over de organisatorische, zakelijke en strategische infrastructuur en voorzieningen die nodig zijn om een FabLab op te zetten, in te richten en te exploiteren.

Deelnemers leren over verschillende businessmodellen van FabLabs en ontwerpen voor hun eigen lokale situatie een solide financierings/verdienmodel. In de module wordt gebruik gemaakt van verschillende methoden en design-thinkingtechnieken zoals het ‘Business Model Canvas’. Verder wordt het politiek, economische landschap rond FabLabs geschetst en zal er aandacht zijn voor onderzoek en de technische randvoorwaarden waaraan een FabLab moet voldoen.

Na afloop van deze module hebben de deelnemers een overzicht van alle randvoorwaarden en infrastructurele voorzieningen die nodig zijn voor het realiseren van een FabLab-faciliteit in de bibliotheek. Daarnaast maken de deelnemers kennis met elkaar en vormen zij na afloop een netwerk van waaruit gemeenschappelijke ondersteuning, kennisuitwisseling en bijvoorbeeld gebundelde inkoop van materialen en machines kan plaatsvinden.

Pin It on Pinterest

Share This