het mobiele bibliotheeklab

Nieuws

Wearables in Wjelsryp!

Posted by on 10:21 in Activiteiten, Nieuws | 0 comments

Wearables in Wjelsryp!

Vanochtend namen leerlingen van CBS de Grûnslach in Wjelsryp deel aan onze workshop Maak je eigen LED-wearable. Deze wonnen ze dankzij hun deelname aan Mediamasters van Mediawijzer.net.

Dit jaar organiseerde Mediawijzer.net met verschillende partners voor het eerst een provinciale prijswinnaar. De bibliotheekprijs is een initiatief van de Koninklijke Bibliotheek, de Bibliotheek op School en Mediawijzer.net.

In elke provincie wint een schoolklas een bezoek aan een bibliotheeklab. In Friesland was dat dus CBS de Grûnslach in Wjelsryp. De opdracht was dat de leerlingen uit groepen 6, 7 en 8 een wearable moesten maken die iets over henzelf vertelde. Dat gaf ze gelijk al heel veel inspiratie.

De workshop vandaag werd verzorgd door Marieke Opgelder, Marloes van der Meulen en Jan Bosma.

FryskLab neemt Presidential Citation for Innovative International Library Projects van American Library Association in ontvangst

Posted by on 13:18 in Nieuws | 0 comments

FryskLab neemt Presidential Citation for Innovative International Library Projects van American Library Association in ontvangst

Afgelopen maandagavond was een gedenkwaardig moment voor ons. Tijdens een feestelijke ceremonie in de monumentale bibliotheek van Chicago mochten we de Presidential Citation for Innovative International Library Projects van de American Library Association in ontvangst nemen. Deze werd uitgereikt door ALA-president Julie Todaro.

Ons rest niets anders dan te zeggen dan dat we daar ontzettend dankbaar voor zijn. Het is daarnaast tegelijkertijd een bevestiging dat we met iets waardevols bezig zijn, maar ook dat we telkens weer onze lat een stukje hoger moeten leggen.

In die zin zijn het reacties als deze van Peter Bae (werkzaam bij de universiteitsbibliotheek van Princeton) via Facebook die ons voortdurend weer prikkelen die volgende stap te moeten zetten:

“I was thinking about the Maker’s Space as a place where people could get exposed to the new technologies, but after listening to friends (if I dare to call them as friends) from the Netherlands, I realized that the technology is only a small part of the whole movement. Connecting the Maker’s Space only with the technology is like associating the library with information, alone. Technology and Information are the tools to stimulate creativities and critical thinking. With them, Maker’s Space and Library can get together people and start conversations. We, librarians, are the ones that provide the space and tools that make the conversation and creativity started.”

Op naar de mooie dingen die nog komen gaan!

‘Friese bieb scoort in Amerika’ (artikel Leeuwarder Courant)

Posted by on 08:30 in Nieuws | 0 comments

‘Friese bieb scoort in Amerika’ (artikel Leeuwarder Courant)

Eerder deze week publiceerde de Leeuwarder Courant een mooi artikel naar aanleiding van het toekennen van de ALA-prijs. In de finale versie ontbrak overigens onderstaande paragraaf.

“Ook de landelijke, Koninklijke Bibliotheek, staat inmiddels open voor vernieuwing. Het instituut steunde lange tijd op twee pilaren: de functie van wegwijzer en die van warenhuis. Dat zelfs de KB daar recent een derde ‘w’ – die van werkplaats- aan toegevoegd heeft, stemt De Boer gelukkig. ,,Dat de bieb een werkplaats is waar je naar toe kunt gaan om kennis te maken met nieuwe technologieën was jaren geleden ondenkbaar. En nu is het beleid – het hoeft nooit meer een strijd te zijn wat de rol van de bibliotheek is. Dat is misschien wel de grootste beloning.’’”

Versie van het volledige artikel als PDF.

We zijn trots op ABC van het Maken! #watmaakjij

Posted by on 08:27 in Nieuws | 0 comments

We zijn trots op ABC van het Maken! #watmaakjij

Samen met onze partners van Platform Maker Education (Waag Society en FabKlas) en Mediawijzer.net starten we volgende week een campagne over maakonderwijs: ABC van het Maken. We vinden het namelijk van groot belang dat Nederland meer maakonderwijs krijgt. Waarom? De wereld heeft een nieuwe generatie kritische makers en ontwerpers nodig. Nu meer dan ooit.

In een samenleving die bol staat van technologie en steeds sneller digitaliseert, is het van belang dat kinderen naast programmeren, ook andere vaardigheden meekrijgen die horen bij de 21ste eeuw: van oplossingsgericht denken tot ondernemen en samenwerken. Door iets te maken leer je problemen oplossen, de wereld beter begrijpen én deze te beïnvloeden.

Met een team van filmmakers en tientallen jongeren maakten we de film “ABC van het Maken”. Voor deze film hebben alle jongeren zelf het complete alfabet gefabriceerd met verschillende maaktechnieken. Zo is de letter ‘D’ gemaakt met de 3D-printers, de letter ‘E’ van een kolonie bacteriën in een petrischaaltje en de letter ‘J’ door zelfgemaakte tekenrobots. De film legt uit waarom maakonderwijs belangrijk is en benadrukt potentie en fun van het ‘zelf maken’.

Gisteren lanceerden deze film met de bijhorende website. We roepen heel Nederland op om mee te doen aan de Maakweek (22-28 mei) en om eigen maakprojecten te delen onder de hashtag #watmaakjij. Alles mag gedeeld worden: bijzondere Legocreaties, zelfgemaakte robots, geniale muziekstukken, zelfgefabriceerde meubels en ga zo maar door. Zo laten we samen de potentie van ‘het maken’ zien. Want maken en uitvinden gaat niet alleen om technologie, het gaat om dingen bedenken en doen die je intrinsiek motiveren en bijdragen aan het creëren van een betere en mooiere wereld.

ABC van het Maken een initiatief van Platform Maker Education (Fabklas, Frysklab en Waag Society) in samenwerking met Mediawijzer.net en partners uit heel Nederland.

Bekijk hieronder het prachtige filmpje!

Ons nieuwe educatieve aanbod voor schooljaar 2017-2018!

Posted by on 08:26 in Nieuws | 0 comments

Op zoek naar aanbod op het gebied van maakonderwijs, digitale geletterdheid en 21e eeuwse vaardigheden? In ons nieuwe educatie-aanbod vindt u producten en diensten die zowel voor leerlingen/studenten áls voor onderwijzend personeel bedoeld zijn.

Dus, behoefte aan een les 3D-ontwerpen? Leren programmeren met micro:bit? Een Open Product Design Challenge voor een echte opdrachtgever? Een project in het kader van Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018? LED Wearables maken? Of bent u op zoek naar maatwerk?

In ons nieuwe educatieve aanbod voor het schooljaar 2017-2018 vindt u een grote reeks lessen, workshops, challenges en speciale projecten die hierin – en nog veel meer! – voorzien.

U kunt onze brochure downloaden (klik op de afbeelding hieronder), of de pagina Educatie bezoeken, waar u vervolgens kunt doorklikken naar de individuele onderdelen. We zijn benieuwd naar uw reactie!

Medewerkers NIVO Noord maken handschoen Iron Man voor kinderen

Posted by on 09:17 in Blog, Nieuws | 0 comments

Medewerkers NIVO Noord maken handschoen Iron Man voor kinderen

Gisterochtend maakten twee medewerkers van NIVO Noord, een groot schoonmaakbedrijf in Leeuwarden, kennis met de mogelijkheden van FryskLab. De activiteit maakt onderdeel uit van een laaggeletterdheidstraject dat medewerkers van het bedrijf momenteel doorlopen en waarbij Bibliotheek Leeuwarden, Bibliotheekservice Fryslân en NIVO Noord nauw met elkaar samenwerken.

Daarbij speelt ook digitale geletterdheid een rol. Tijdens de sessie in de bus ging het duo onder begeleiding van Romy Kuldip Singh en Aan Kootstra aan de slag in een zogenaamde FryskLab Bootcamp. Hierbij maken deelnemers in korte tijd kennis (twee uur) met allerlei aspecten van maken in een FabLab: 3D-ontwerpen, solderen, lasersnijden en natuurlijk een grote dosis creativiteit.

Na rijp beraad was het de wens een handschoen zoals Iron Man die draagt te maken. En we kunnen zeggen dat de missie geslaagd is. Een tweede kop koffie werd door één van de deelnemers beleefd afgeslagen: “Nee joh, ik moet veel te veel doen!

PRESS RELEASE: FryskLab awarded with ALA Presidential Citation for Innovative International Library Projects

Posted by on 15:50 in Nieuws, Pers | 0 comments

PRESS RELEASE:  FryskLab awarded with ALA Presidential Citation for Innovative International Library Projects

FryskLab awarded with ALA Presidential Citation for Innovative International Library Projects

<Persbericht (Nederlands): download PDF hier>

The American Library Association (ALA) has selected FryskLab as one of three winners of the “Presidential Citation for Innovative International Library Projects”. This award for international library innovations will be handed out on June 26 at the annual ALA conference at the Chicago Public Library. FryskLab was nominated for the prize by Ellen Tise, former president of the International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA) and now director of the University Library of Stellenbosch, South Africa.

With the citation the IRRT (International Relations Round Table) Advisory Award Committee of the ALA recognizes FryskLab as innovative, unique and an inspiration for libraries worldwide. “That the largest library association in the world grants us this award is a great honor,” said project manager Jeroen de Boer. “For us mentioning the importance of maker spaces in libraries by the ALA was one of the most important motivations to start with FryskLab.”

FryskLab
FryskLab is an initiative of Library Service Friesland (BSF) and the Frisian public libraries. It is the first mobile LibraryFabLab in Europe. The main objective of the project is to contribute to the innovation strength of the province of Friesland. At it’s core is to improve digital literacy and maker skills for children and teenagers in and beyond the mobile library lab environment.

FryskLab at the Dr. Algraschool in Leeuwarden, The Netherlands, March 13, 2017.

Digital literacy and maker education
The educational offerings of FryskLab are part of the fields of digital literacy and maker education. Both are increasingly receiving attention from the Dutch national government. The new Dutch cabinet has recently decided to improve digital literacy skills in schools. The topic is also on the agenda of the National Library of the Netherlands. They formulated new ambitions and goals in their 2016-2018 Vision on Media Literacy and have added a third, new role for public libraries: that of a Workshop. As part of the new Vision, BSF/FryskLab in 2017 performs three pilots to test the new ‘Workshop’ focus in practice.

Global Community
FryskLab is part of the international FabLab (fabrication laboratory) network, as conceived by Neil Gershenfeld, director of the Center for Bits and Atoms (CBA) at the Massachusetts Institute of Technology (MIT). Worldwide, more than 1,000 FabLabs are operationally connected to each other through a unique international network. In the Netherlands there are over 45 FabLabs.

**

Press release (English): download PDF here
Persbericht (Nederlands): download PDF hier

 

Impact door Connectie op School

Posted by on 15:31 in Nieuws | 0 comments

Impact door Connectie op School

Hoe adopteren kinderen nieuwe ontwikkelingen en technologie zo gemakkelijk mogelijk om daarmee lokale impact te realiseren? Deze vraag willen wij – Bibliotheekservice Fryslân, Maker Households (Ton Zijlstra) en Bibliotheek Leeuwarden – in dit project beantwoorden.

Uitgangspunt is dat door het gebruik van goedkope technologie en een passende werkmethode de slagkracht en het handelingsperspectief van kinderen vergroot wordt. Het stelt hen namelijk in staat om de macht over de technologie te hebben en die betekenisvol voor zichzelf en de school te kunnen inzetten.

De pilot vindt plaats bij groep 7 van de Dr. Algraschool in Leeuwarden. Gedurende de sessies op de school (maximaal zes) bedenken de kinderen wat ze nodig hebben en hoe ze dat kunnen realiseren. Als inspiratie kregen ze ook workshops 3D-ontwerpen/printen en programmeren met de micro:bit. Tevens stond het mobiele lab op het schoolplein om te tonen hoe ze dit voor hun uitwerking kunnen gebruiken.

Impact door Connectie op School is een pilot die BSF uitvoert in het kader van de Visie Mediawijsheid 2016-2018 van de Koninklijke Bibliotheek.

Hieronder enkele foto’s van de sessies die tot op heden plaatsvonden. In maart ronden we de pilot af.

Het mobiele lab op het schoolplein.

Het mobiele lab op het schoolplein.

 

Aan Kootstra laat de kinderen de mogelijkheden van LittleBits zien.

Aan Kootstra laat de kinderen de mogelijkheden van LittleBits zien.

 

Werken met de micro:bit!

Werken met de micro:bit!

 

Werken met de micro:bit!

Werken met de micro:bit!

 

Ton Zijlstra bespreekt met één van de kinderen wat hij bedacht heeft.

Ton Zijlstra bespreekt met één van de kinderen wat hij bedacht heeft.

 

Eén van de ideeën van de kinderen.

Eén van de ideeën van de kinderen.

 

FryskLab bij Cultuur in Beeld 2016 als voorbeeld van bibliotheekvernieuwing

Posted by on 15:40 in Nieuws | 0 comments

FryskLab bij Cultuur in Beeld 2016 als voorbeeld van bibliotheekvernieuwing

Enkele maanden geleden werden we benaderd door de Vereniging van Openbare Bibliotheken met de vraag: “willen jullie een voorstel insturen om tijdens de jaarlijkse conferentie Cultuur in Beeld als voorbeeld te dienen van waar bibliotheken voor kunnen staan?” Die uitnodiging grepen we natuurlijk met beide handen aan.

Dat betekende dat we gisteren een stand vulden in de Van Nelle Fabriek in Rotterdam en bezoekers lieten ervaren wat het aanbod van bibliotheken kan zijn op het terrein van digitale geletterdheid. Hiervoor brachten we ons aanbod aan Maker Boxes mee, evenals het project De Slimme Trapper. Met dit laatste project, dat we samen uitvoeren met studenten van de Frisian Design Factory, trachten we een volledig proces van plastic-recycling inzichtelijk te maken: van ingezamelde flessen tot het printen met het verzamelde en tot filament omgevormde materiaal.

Het aanbod leidde tot veel enthousiaste reacties van de bezoekers, inclusief minister Jet Bussemaker. Zij kwam vroeg in de ochtend onverwachts bij ons langs en toonde veel interesse in de nieuwe projecten. “Wat zijn jullie creatief, hoe komen jullie op al die nieuwe ideeën?”, waarop we slechts konden antwoorden dat die onze kant opkwamen door ‘naar buiten te gaan’.

Veel andere bezoekers merkten op dat ze de insteek op geletterdheid zinvol vonden. Geen technologie om de technologie, maar aanbod dat gebruikers, inclusief vakgenoten, leert lezen en schrijven met nieuwe toepassingen en dat toepasbaar moet zijn in hun eigen situatie. In die zin was het een dag die ons ook een aantal mooie nieuwe contacten bracht, want van de vele bezoekers waren er verdacht weinig collega’s uit het bibliotheekveld aanwezig. En dat is toch raar, gezien het thema Diversiteit en verbinding.

Cultuur in Beeld wordt jaarlijks georganiseerd door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

2016-12-07-08-24-30

2016-12-07-14-05-31

2016-12-07-14-38-45

2016-12-07-15-40-33

2016-12-07-16-58-33

FryskLab: wat gaan we doen in 2017?

Posted by on 11:55 in Kennisdagdeel, Nieuws | 0 comments

FryskLab: wat gaan we doen in 2017?

Afgelopen woensdag organiseerden we bij Bibliotheekservice Fryslân een kennissessie makersbeweging en makerspaces. Naast een mooi verhaal van Rick Companje over zijn ontwerptool Doodle3D vertelden we ook over de projecten die BSF in de koker heeft voor 2017 (en verder).

We werkten aan de doorontwikkeling van het educatieve aanbod voor scholen (FryskLab Elements), leveren in januari een prototype af van het bakfietsproject De Slimme Trapper (samenwerking met Frisian Design Factory) en hebben ook (nieuw) aanbod in petto voor professionals op het terrein van digitale geletterdheid.

Daarnaast gaan we ook een drietal pilots uitvoeren als onderdeel van de onlangs vastgestelde Visie Mediawijsheid 2016-2018 van de Koninklijke Bibliotheek en hopen we te participeren in een tweetal Europese projecten.

Hieronder de presentatie die we gebruikten.