het mobiele bibliotheeklab

Impact door Connectie op School

Posted by on feb 21, 2017

Impact door Connectie op School

Hoe adopteren kinderen nieuwe ontwikkelingen en technologie zo gemakkelijk mogelijk om daarmee lokale impact te realiseren? Deze vraag willen wij – Bibliotheekservice Fryslân, Maker Households (Ton Zijlstra) en Bibliotheek Leeuwarden – in dit project beantwoorden.

Uitgangspunt is dat door het gebruik van goedkope technologie en een passende werkmethode de slagkracht en het handelingsperspectief van kinderen vergroot wordt. Het stelt hen namelijk in staat om de macht over de technologie te hebben en die betekenisvol voor zichzelf en de school te kunnen inzetten.

De pilot vindt plaats bij groep 7 van de Dr. Algraschool in Leeuwarden. Gedurende de sessies op de school (maximaal zes) bedenken de kinderen wat ze nodig hebben en hoe ze dat kunnen realiseren. Als inspiratie kregen ze ook workshops 3D-ontwerpen/printen en programmeren met de micro:bit. Tevens stond het mobiele lab op het schoolplein om te tonen hoe ze dit voor hun uitwerking kunnen gebruiken.

Impact door Connectie op School is een pilot die BSF uitvoert in het kader van de Visie Mediawijsheid 2016-2018 van de Koninklijke Bibliotheek.

Hieronder enkele foto’s van de sessies die tot op heden plaatsvonden. In maart ronden we de pilot af.

Het mobiele lab op het schoolplein.

Het mobiele lab op het schoolplein.

 

Aan Kootstra laat de kinderen de mogelijkheden van LittleBits zien.

Aan Kootstra laat de kinderen de mogelijkheden van LittleBits zien.

 

Werken met de micro:bit!

Werken met de micro:bit!

 

Werken met de micro:bit!

Werken met de micro:bit!

 

Ton Zijlstra bespreekt met één van de kinderen wat hij bedacht heeft.

Ton Zijlstra bespreekt met één van de kinderen wat hij bedacht heeft.

 

Eén van de ideeën van de kinderen.

Eén van de ideeën van de kinderen.

 

0 Comments

Trackbacks/Pingbacks

  1. More Fun Than Annual Class Trip: Making at School, Some First Observations | Interdependent Thoughts - […] (more pics here in this Dutch language posting by the Frisian library and Frysklab team) […]

Geef een reactie