het mobiele bibliotheeklab

Nieuws

Heel Holland Maakt! Consortium van onderwijs, bibliotheken, makers en bedrijfsleven één van de drie ontvangers OCW-regeling ‘Makersevenementen in het onderwijs’

Posted by on 17:09 in Nieuws | 0 comments

Heel Holland Maakt! Consortium van onderwijs, bibliotheken, makers en bedrijfsleven één van de drie ontvangers OCW-regeling ‘Makersevenementen in het onderwijs’

We wisten het al iets eerder, maar vandaag werd het officieel bekendgemaakt: samen met een groot aantal partners uit het onderwijs en de Nederlandse makersbeweging mogen we in 2018 invulling geven aan de OCW-regeling Makersevenementen in het onderwijs! Het consortium (zie de partners hieronder) is één van de drie initiatieven die geselecteerd is uit een totaal aantal van 18 indieners.

We zijn hier natuurlijk heel erg blij mee, niet in het minst omdat via ons de maakinitiatieven in Nederlandse bibliotheken ook onderdeel van het aanbod zullen zijn. We gebruiken hiervoor een landelijke Community of Practice die draait om digitale geletterdheid en de toepassing/uitvoering daarvan in bibliotheken.

Het voorstel dat ons consortium indiende gaat om het organiseren van een landelijk maakfestival waarin getoond wordt wat er op het gebied van Maker Education zoal gebeurt in het (in)formele onderwijs, maar waarbij ook heel veel ruimte is om zelf te leren, te maken en geïnspireerd te raken.

“Struinend langs 200 stands zie je een selectie van de beste, leukste en gekste creaties van makers uit alle regio’s van het land. Van robots tot interactieve kleding, van lichtgevende installaties tot duurzame uitvindingen, van bizarre en ietwat controversiële biotech experimenten tot DIY satellieten. Al pratend met de makers van deze bonte verzameling raak je zelf ook besmet met het maakvirus.

Even de weg kwijt? Geen probleem. Kinderen leiden mensen rond over het terrein. En laten aan de hand van de verschillende vooraf uitgestippelde thematische routes zien wat de mogelijkheden zijn.

Tijdens een keynote hoor je over de meest recente onderzoeksresultaten op het gebied van maker education in Denemarken en Amerika. En in een presentatie-carrousel wordt een low-cost DIY machine voor het recyclen en 3d printen van plastic getoond. Het debat over didactiek, georganiseerd door een hogeschool, geeft inspiratie maar levert ook een boel discussie op. Het pop-up klaslokaal van de toekomst is echt een voorbeeld van hoe het op school zou kunnen zijn. En het spel waarin je moet navigeren in een soort doolhof van laserstralen doet je weer even kind zijn.         

Tijdens een workshop leer je over elektronische circuitjes, zelf te solderen en programmeren microcontrollers en 2d vormgeven en laser cutten en wissel je ervaringen uit over het toepassen van deze technieken in het onderwijs met collega’s en ervaringsdeskundigen.

In de trein terug naar huis bekijk je je eigen maaksel van de dag nog maar eens en realiseer je je dat je niet alleen veel geleerd hebt, maar nog veel meer te leren hebt. Een ding weet je zeker: jij stapt morgen naar de directeur van de school om de lobby voor een makerspace in gang te zetten.”

De partners (en los daarvan ook heel veel ondersteunende organisaties), met als penvoerder Stichting Waag Society, zijn:
Fabklas
Bibliotheekservice Fryslân/Frysklab
Stichting Fablab Benelux
Hogeschool Arnhem Nijmegen
Maker Festival Twente
Amsterdam Maker Festival
Eindhoven Maker Faire
Future Flux Festival
Ultimaker
Klooikoffers
Waag Society

Informatie aan Zee 2017

Posted by on 16:57 in Nieuws | 0 comments

Informatie aan Zee 2017

Afgelopen donderdag en vrijdag waren we present bij Informatie aan Zee, het tweejaarlijkse samenkomen van Vlaamse bibliothecarissen en archivarissen, georganiseerd door de VVBAD. Het was de derde opeenvolgende keer dat we naar het Kursaal in Oostende togen, ook altijd als onderdeel van het programma.

Ditmaal kregen we de mogelijkheid om ons aanbod Mediawijzermakers te tonen. Deze workshop, speciaal is toegespitst op professionals, kon rekenen op een positieve respons. Behalve oprechte interesse in de aanpak was het ook leuk om te horen was dat collega’s het zagen als een vorm van teambuilding. Zo hadden we er nog niet over nagedacht, dus mooi om mee naar huis te nemen.

Niet geheel toevallig stonden we naast de collega’s van FabLab Factory, de onderneming van Stijn de Mil. Vlak voor de zomervakantie zaten we bij elkaar in Leeuwarden om te kijken hoe we een eventuele samenwerking vorm zouden kunnen geven. In oktober praten we verder, maar de belofte dat we inhoud en dienstverlening op een mooie manier aan elkaar kunnen koppelen lijkt zeer groot. Bij het aankomende congres van de KNVI (Koninklijke Vereniging van Informatieprofessionals) zullen we daarom alvast gezamenlijk optrekken.

 

Mini Goldberg Machines: geslaagde sessie FryskLab en 8ste Dag bij UITfestival Leeuwarden

Posted by on 08:32 in Activiteiten, Nieuws | 0 comments

Mini Goldberg Machines: geslaagde sessie FryskLab en 8ste Dag bij UITfestival Leeuwarden

De vakantie is voorbij en dat wordt meestal ingeluid met de opening van het culturele seizoen. In Leeuwarden wordt dat gedaan met het UITfestival. In en rond de Prinsentuin presenteren culturele instellingen hun aanbod. De allereerste sessie van FryskLab vond plaats tijdens het UITfestival (alweer in 2013) en sindsdien waren we elk jaar van de partij.

Zo ook dit jaar, nu in samenwerking met het project De 8ste Dag, officieel onderdeel van Leeuwarden-Fryslân 2018. Samen met hen (en mede mogelijk gemaakt door Kunstkade) voerden we afgelopen jaar enkele projecten uit op scholen in de gemeente Leeuwarden. Daarbij bedachten kinderen Mini Goldberg Machines. Deze gaan onderdeel uitmaken van het project dat volgend jaar tijdens LF2018 gepresenteerd wordt.

Bekijk hier en hier impressies van de workshops die we afgelopen jaar uitvoerden in Leeuwarden en Grou.

Tijdens het UITfestival konden bezoekers een idee krijgen waarover het project gaat.Ben je als school geïnteresseerd om aankomend jaar een Mini Goldberg Machinesproject met ons te doen? Neem dan contact met ons op.

Hieronder een foto-impressie van de dag.

Wearables in Wjelsryp!

Posted by on 10:21 in Activiteiten, Nieuws | 0 comments

Wearables in Wjelsryp!

Vanochtend namen leerlingen van CBS de Grûnslach in Wjelsryp deel aan onze workshop Maak je eigen LED-wearable. Deze wonnen ze dankzij hun deelname aan Mediamasters van Mediawijzer.net.

Dit jaar organiseerde Mediawijzer.net met verschillende partners voor het eerst een provinciale prijswinnaar. De bibliotheekprijs is een initiatief van de Koninklijke Bibliotheek, de Bibliotheek op School en Mediawijzer.net.

In elke provincie wint een schoolklas een bezoek aan een bibliotheeklab. In Friesland was dat dus CBS de Grûnslach in Wjelsryp. De opdracht was dat de leerlingen uit groepen 6, 7 en 8 een wearable moesten maken die iets over henzelf vertelde. Dat gaf ze gelijk al heel veel inspiratie.

De workshop vandaag werd verzorgd door Marieke Opgelder, Marloes van der Meulen en Jan Bosma.

FryskLab neemt Presidential Citation for Innovative International Library Projects van American Library Association in ontvangst

Posted by on 13:18 in Nieuws | 0 comments

FryskLab neemt Presidential Citation for Innovative International Library Projects van American Library Association in ontvangst

Afgelopen maandagavond was een gedenkwaardig moment voor ons. Tijdens een feestelijke ceremonie in de monumentale bibliotheek van Chicago mochten we de Presidential Citation for Innovative International Library Projects van de American Library Association in ontvangst nemen. Deze werd uitgereikt door ALA-president Julie Todaro.

Ons rest niets anders dan te zeggen dan dat we daar ontzettend dankbaar voor zijn. Het is daarnaast tegelijkertijd een bevestiging dat we met iets waardevols bezig zijn, maar ook dat we telkens weer onze lat een stukje hoger moeten leggen.

In die zin zijn het reacties als deze van Peter Bae (werkzaam bij de universiteitsbibliotheek van Princeton) via Facebook die ons voortdurend weer prikkelen die volgende stap te moeten zetten:

“I was thinking about the Maker’s Space as a place where people could get exposed to the new technologies, but after listening to friends (if I dare to call them as friends) from the Netherlands, I realized that the technology is only a small part of the whole movement. Connecting the Maker’s Space only with the technology is like associating the library with information, alone. Technology and Information are the tools to stimulate creativities and critical thinking. With them, Maker’s Space and Library can get together people and start conversations. We, librarians, are the ones that provide the space and tools that make the conversation and creativity started.”

Op naar de mooie dingen die nog komen gaan!

‘Friese bieb scoort in Amerika’ (artikel Leeuwarder Courant)

Posted by on 08:30 in Nieuws | 0 comments

‘Friese bieb scoort in Amerika’ (artikel Leeuwarder Courant)

Eerder deze week publiceerde de Leeuwarder Courant een mooi artikel naar aanleiding van het toekennen van de ALA-prijs. In de finale versie ontbrak overigens onderstaande paragraaf.

“Ook de landelijke, Koninklijke Bibliotheek, staat inmiddels open voor vernieuwing. Het instituut steunde lange tijd op twee pilaren: de functie van wegwijzer en die van warenhuis. Dat zelfs de KB daar recent een derde ‘w’ – die van werkplaats- aan toegevoegd heeft, stemt De Boer gelukkig. ,,Dat de bieb een werkplaats is waar je naar toe kunt gaan om kennis te maken met nieuwe technologieën was jaren geleden ondenkbaar. En nu is het beleid – het hoeft nooit meer een strijd te zijn wat de rol van de bibliotheek is. Dat is misschien wel de grootste beloning.’’”

Versie van het volledige artikel als PDF.

We zijn trots op ABC van het Maken! #watmaakjij

Posted by on 08:27 in Nieuws | 0 comments

We zijn trots op ABC van het Maken! #watmaakjij

Samen met onze partners van Platform Maker Education (Waag Society en FabKlas) en Mediawijzer.net starten we volgende week een campagne over maakonderwijs: ABC van het Maken. We vinden het namelijk van groot belang dat Nederland meer maakonderwijs krijgt. Waarom? De wereld heeft een nieuwe generatie kritische makers en ontwerpers nodig. Nu meer dan ooit.

In een samenleving die bol staat van technologie en steeds sneller digitaliseert, is het van belang dat kinderen naast programmeren, ook andere vaardigheden meekrijgen die horen bij de 21ste eeuw: van oplossingsgericht denken tot ondernemen en samenwerken. Door iets te maken leer je problemen oplossen, de wereld beter begrijpen én deze te beïnvloeden.

Met een team van filmmakers en tientallen jongeren maakten we de film “ABC van het Maken”. Voor deze film hebben alle jongeren zelf het complete alfabet gefabriceerd met verschillende maaktechnieken. Zo is de letter ‘D’ gemaakt met de 3D-printers, de letter ‘E’ van een kolonie bacteriën in een petrischaaltje en de letter ‘J’ door zelfgemaakte tekenrobots. De film legt uit waarom maakonderwijs belangrijk is en benadrukt potentie en fun van het ‘zelf maken’.

Gisteren lanceerden deze film met de bijhorende website. We roepen heel Nederland op om mee te doen aan de Maakweek (22-28 mei) en om eigen maakprojecten te delen onder de hashtag #watmaakjij. Alles mag gedeeld worden: bijzondere Legocreaties, zelfgemaakte robots, geniale muziekstukken, zelfgefabriceerde meubels en ga zo maar door. Zo laten we samen de potentie van ‘het maken’ zien. Want maken en uitvinden gaat niet alleen om technologie, het gaat om dingen bedenken en doen die je intrinsiek motiveren en bijdragen aan het creëren van een betere en mooiere wereld.

ABC van het Maken een initiatief van Platform Maker Education (Fabklas, Frysklab en Waag Society) in samenwerking met Mediawijzer.net en partners uit heel Nederland.

Bekijk hieronder het prachtige filmpje!

Ons nieuwe educatieve aanbod voor schooljaar 2017-2018!

Posted by on 08:26 in Nieuws | 0 comments

Op zoek naar aanbod op het gebied van maakonderwijs, digitale geletterdheid en 21e eeuwse vaardigheden? In ons nieuwe educatie-aanbod vindt u producten en diensten die zowel voor leerlingen/studenten áls voor onderwijzend personeel bedoeld zijn.

Dus, behoefte aan een les 3D-ontwerpen? Leren programmeren met micro:bit? Een Open Product Design Challenge voor een echte opdrachtgever? Een project in het kader van Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018? LED Wearables maken? Of bent u op zoek naar maatwerk?

In ons nieuwe educatieve aanbod voor het schooljaar 2017-2018 vindt u een grote reeks lessen, workshops, challenges en speciale projecten die hierin – en nog veel meer! – voorzien.

U kunt onze brochure downloaden (klik op de afbeelding hieronder), of de pagina Educatie bezoeken, waar u vervolgens kunt doorklikken naar de individuele onderdelen. We zijn benieuwd naar uw reactie!

Medewerkers NIVO Noord maken handschoen Iron Man voor kinderen

Posted by on 09:17 in Blog, Nieuws | 0 comments

Medewerkers NIVO Noord maken handschoen Iron Man voor kinderen

Gisterochtend maakten twee medewerkers van NIVO Noord, een groot schoonmaakbedrijf in Leeuwarden, kennis met de mogelijkheden van FryskLab. De activiteit maakt onderdeel uit van een laaggeletterdheidstraject dat medewerkers van het bedrijf momenteel doorlopen en waarbij Bibliotheek Leeuwarden, Bibliotheekservice Fryslân en NIVO Noord nauw met elkaar samenwerken.

Daarbij speelt ook digitale geletterdheid een rol. Tijdens de sessie in de bus ging het duo onder begeleiding van Romy Kuldip Singh en Aan Kootstra aan de slag in een zogenaamde FryskLab Bootcamp. Hierbij maken deelnemers in korte tijd kennis (twee uur) met allerlei aspecten van maken in een FabLab: 3D-ontwerpen, solderen, lasersnijden en natuurlijk een grote dosis creativiteit.

Na rijp beraad was het de wens een handschoen zoals Iron Man die draagt te maken. En we kunnen zeggen dat de missie geslaagd is. Een tweede kop koffie werd door één van de deelnemers beleefd afgeslagen: “Nee joh, ik moet veel te veel doen!

PRESS RELEASE: FryskLab awarded with ALA Presidential Citation for Innovative International Library Projects

Posted by on 15:50 in Nieuws, Pers | 0 comments

PRESS RELEASE:  FryskLab awarded with ALA Presidential Citation for Innovative International Library Projects

FryskLab awarded with ALA Presidential Citation for Innovative International Library Projects

<Persbericht (Nederlands): download PDF hier>

The American Library Association (ALA) has selected FryskLab as one of three winners of the “Presidential Citation for Innovative International Library Projects”. This award for international library innovations will be handed out on June 26 at the annual ALA conference at the Chicago Public Library. FryskLab was nominated for the prize by Ellen Tise, former president of the International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA) and now director of the University Library of Stellenbosch, South Africa.

With the citation the IRRT (International Relations Round Table) Advisory Award Committee of the ALA recognizes FryskLab as innovative, unique and an inspiration for libraries worldwide. “That the largest library association in the world grants us this award is a great honor,” said project manager Jeroen de Boer. “For us mentioning the importance of maker spaces in libraries by the ALA was one of the most important motivations to start with FryskLab.”

FryskLab
FryskLab is an initiative of Library Service Friesland (BSF) and the Frisian public libraries. It is the first mobile LibraryFabLab in Europe. The main objective of the project is to contribute to the innovation strength of the province of Friesland. At it’s core is to improve digital literacy and maker skills for children and teenagers in and beyond the mobile library lab environment.

FryskLab at the Dr. Algraschool in Leeuwarden, The Netherlands, March 13, 2017.

Digital literacy and maker education
The educational offerings of FryskLab are part of the fields of digital literacy and maker education. Both are increasingly receiving attention from the Dutch national government. The new Dutch cabinet has recently decided to improve digital literacy skills in schools. The topic is also on the agenda of the National Library of the Netherlands. They formulated new ambitions and goals in their 2016-2018 Vision on Media Literacy and have added a third, new role for public libraries: that of a Workshop. As part of the new Vision, BSF/FryskLab in 2017 performs three pilots to test the new ‘Workshop’ focus in practice.

Global Community
FryskLab is part of the international FabLab (fabrication laboratory) network, as conceived by Neil Gershenfeld, director of the Center for Bits and Atoms (CBA) at the Massachusetts Institute of Technology (MIT). Worldwide, more than 1,000 FabLabs are operationally connected to each other through a unique international network. In the Netherlands there are over 45 FabLabs.

**

Press release (English): download PDF here
Persbericht (Nederlands): download PDF hier

 

Pin It on Pinterest