het mobiele bibliotheeklab

Nieuws

Artikel Impact door Connectie: “Jezelf overtreffen door samen te werken”

Posted by on 12:57 in Nieuws | 0 comments

Artikel Impact door Connectie: “Jezelf overtreffen door samen te werken”

De Reis is een programma rondom community art en vindt plaats in het kader van Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad 2018. In het najaar van 2017 werden wij door projectleider Sikko Cleveringa gevraagd of we hieraan een bijdrage konden leveren, in het bijzonder binnen een project in het Noordfriese dorp Ferwert.

Omdat het project, dat plaatsvond op de lokale VO-school het Dockinga College, volgens ons gebaat kon zijn met de werkmethode die we samen met Ton Zijlstra/Maker Households ontwikkelden voor ons Koninklijke Bibliotheekproject Impact door Connectie waren het snel met elkaar eens: we gaan aan de slag!

Ook interessant was dat we gebruik konden maken van twee geldstromen: middelen vanuit De Reis en financiering vanuit de Koninklijke Bibliotheek (een bijdrage vanuit de Innovatieraad). Dat maakte dat we langere tijd op de school actief konden zijn. De resultaten van het project werden gedocumenteerd door de leerlingen zelf, maar ook op de website van De Reis verscheen een mooi artikel.

En nu ook een stuk in een magazine dat door De Reis is uitgegeven. Het volledige magazine vind je hier (PDF). Hieronder daaruit het artikel over Impact door Connectie.

FryskLabdocent Romy Kuldip Singh draagt bij aan rapport Schweizerische Akademie der Technischen Wissenschaften over 3D-printen in het onderwijs

Posted by on 12:28 in Nieuws | 0 comments

FryskLabdocent Romy Kuldip Singh draagt bij aan rapport Schweizerische Akademie der Technischen Wissenschaften over 3D-printen in het onderwijs

Waar de FryskLab Maker Tour (2015 alweer) toe kan leiden..

Eén van de locaties die we destijds aandeden was FabLab Zürich, waar we Judith Mathez leerden kennen. Zij benaderde ons in april 2017 met het verzoek deel te nemen aan een workshop rondom 3D-printen in het onderwijs. Locatie was de University of Applied Sciences and Arts Northwestern Switzerland FHNW in Brugg-Windisch. De bijeenkomst werd mogelijk gemaakt door de Schweizerische Akademie der Technischen Wissenschaften (SATW).

Judith schreef ons:

“We’ve met some time ago in Fablab Zurich during your FryskLab tour through Europe. With the support of the Swiss Academy of Engineering Sciences SATW we have the chance to realize a project to explore the potential of 3D-Printing in schools.

We would like to invite you to a two-day expert workshop:

Experts from different European countries who have experience with 3D-Printing in the education sector come together. In addition to networking and exchange, the focus is also to identify benefits and challenges of 3D-Printing for schools and teaching. The proceedings of the workshops will be published in a brochure, which will be a part of the SATW INFO series.”

Vanzelfsprekend gingen we in op de uitnodiging en nam FryskLab-docent Romy Kuldip Singh namens ons deel aan een tweedaagse workshop.

Samen met deelnemers uit Zwitserland en Duitsland werden praktijkervaringen gedeeld en adviezen gegeven. Het resultaat daarvan is samengebracht in een rapport, getiteld 3D-Drucken im Bildungsbereich – Anforderungen und Beispiele (PDF).

 

Impact door Connectie bij de Wumkesskoalle, Joure

Posted by on 13:46 in Nieuws | 0 comments

Impact door Connectie bij de Wumkesskoalle, Joure

De afgelopen weken hebben we bij de Wumkesskoalle in Joure het project Impact door Connectie uitgevoerd. Leerlingen uit groep acht gingen in zes sessies aan de slag binnen het thema Verkeer en Vervoer.

Uitgangspunt van Impact door Connectie is dat leerlingen in groepsverband oplossingen vinden voor zelfgedefinieerde uitdagingen en hiervan ook een werkend prototype maken. In dit prototype speelt technologie in veel gevallen een rol. In het geval van de Wumkesskoalle werden vijf projecten uitgewerkt. Hiervoor werden door de leerlingen onder andere enquetes uitgevoerd.

Een ander kernelement van het project is dat leerlingen het proces online documenteren. In het geval van de Wumkesskoalle is de opgeleverde website hier te vinden. Met tekst, foto’s en video’s is elke sessie vastgelegd.

Vanochtend vond de laatste van de zes sessies plaats. Als afsluiting werden presentaties gegeven aan ouders en collega’s van Bibliotheken Mar en Fean. Met deze Friese bibliotheekpartner werkten we tijdens de sessies nauw samen, in het bijzonder met bibliothecaris Djûke Elzinga.

Hieronder enkele foto’s van de projecten zoals ze vanochtend werden gepresenteerd.

Deze diashow vereist JavaScript.

Save the date voor het grootste maakfestival van Nederland!

Posted by on 13:11 in Nieuws | 0 comments

Save the date voor het grootste maakfestival van Nederland!

Schrijf het maar vast in je agenda: MakerEducation.nl (waarvan FryskLab consortiumpartner is) & Maker Faire Eindhoven presenteren van 28 t/m 30 september het beste uit de maakindustrie en het maakonderwijs: van doe-het-zelf-uitvindingen tot nieuwe technologie en van beginnend maker tot professional. Iedereen die wil leren door te maken is welkom.

Het festival wordt op vrijdag 28 september afgetrapt met de eerste Nederlandse Fablearn-conferentie voor en door het onderwijs. Speciaal voor leraren, bibliotheekprofessionals, bestuurders, makers en wetenschappers.

Bezoek de nieuwe website van MakerEducation.nl voor meer informatie.

Samen met FabLab Factory bij het KNVI Congres 2017 ‘Informatie is m8’

Posted by on 13:51 in Nieuws | 0 comments

Samen met FabLab Factory bij het KNVI Congres 2017 ‘Informatie is m8’

Gisteren waren we weer van de partij bij het jaarcongres van de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Informatieprofessionals (KNVI). Ditmaal echter voor het eerst zonder bus, maar met het Mobile Miniature Make-Lab én onze Vlaamse partner FabLab Factory.

Met de laatste werken we momenteel aan FabLib (Fabrication Library). Door ons eigen aanbod Fab the Library! te combineren met dat van FabLab Factory bieden we straks een compleet pakket (van strategie en visie tot scholing, materialen en ondersteuning) om bibliotheken een makerspace te helpen realiseren.

Binnenkort volgen details over FabLib!

Maandag 4 december: Kennissessie digitale geletterdheid met Doug Belshaw en Ilona Kish

Posted by on 08:22 in Kennisdagdeel, Nieuws | 0 comments

Maandag 4 december: Kennissessie digitale geletterdheid met Doug Belshaw en Ilona Kish

Op maandag 4 december ben je van harte uitgenodigd om deel te nemen aan de Kennissessie digitale geletterdheid. Digitale geletterdheid is een een steeds groter thema voor de Bibliotheek en vormt onder meer een belangrijke ambitie als het gaat om basisvaardigheden. We hebben consultant op het gebied van digitale geletterdheid Doug Belshaw bereid gevonden om zijn kennis met ons te delen tijdens deze sessie. Belshaw blijft zelfs een hele week in Fryslân in het kader van een pilotproject rondom digitale geletterdheid in opdracht van de Koninklijke Bibliotheek. In kleiner verband zal er dan ook verder gewerkt worden aan dit project. De voertaal gedurende de presentatie van Belshaw is Engels.

Public Libraries 2020 is eveneens vertegenwoordigd tijdens deze sessie. Directeur Ilona Kish komt vertellen over Generation Code, de manifestatie die nu tweemaal heeft plaatsgevonden in het Europees Parlement en waarbij best-practises van bibliotheekinitiatieven op het terrein van digitale geletterdheid uitgelicht worden.

De Kennissessie is voor het gehele Friese bibliothekennetwerk toegankelijk en ook van buiten Fryslân is men uiteraard van harte welkom. De sessie is bedoeld voor bibliotheekprofessionals op het gebied van onderwijs, basisvaardigheden, educatie, beleid, programmamakers en andere belangstellenden.

Over Doug Belshaw

Doug Belshaw is een consultant op het gebied van digitale geletterdheid. Hij heeft ruime ervaring in het onderwijs (als docent en als bestuurder) en werkte zijn doctoraalscriptie The Essential Elements of Digital Literacies uit naar een goed leesbaar e-book. Doug werkte lange tijd bij de Mozilla Foundation en was onder meer verantwoordelijk voor de Mozilla Web Literacy Map. Ook werkte hij mee aan Mozilla Open Badges, een initiatief om vaardigheden die zijn opgedaan binnen een informele leeromgeving te kunnen belonen en kwalificeren. Open Badges worden wereldwijd bij duizenden instellingen ‘uitgedeeld’, waaronder bijvoorbeeld het Smithsonian Institute. Zijn TED-talk over digitale geletterdheid werd vele tienduizenden keren bekeken. Ook houdt Belshaw een blog bij over digitale geletterdheid.

Over Doug Belshaw: http://dougbelshaw.com/about.html

Zijn blog over digitale geletterdheid: Literaci.es

Zijn ebook The Essential Elements of Digital Literacies: https://gumroad.com/l/digilit

Zijn TED-talk:

 

Over Ilona Kish

Ilona Kish is directeur van Public Libraries 2020. Dit Europese programma heeft als ambitie om bewustwording te kweken over het belang van openbare bibliotheken in Europese ambities op het terrein van leven lang leren, sociale inclusie en digitale geletterdheid. Het evenement Generation Code is hier een manifestatie van. PL2020 wordt mogelijk gemaakt door Stichting Lezen & Schrijven.

 

Praktische informatie over deze Kennissessie

Locatie
BSF – Zuiderkruisweg 4 in Leeuwarden

Datum
Maandag 4 december 2017

Tijd
9.30 – 12.30 uur (inloop vanaf 9.00 uur)
BSF serveert aansluitend op de Kennissessie een lunch met gelegenheid tot napraten.

Kosten
De Kennissessie wordt kosteloos aangeboden door BSF aan de Friese bibliotheken. Voor deelnemers buiten het Friese bibliothekennetwerk zijn de kosten: €50 p.p. ex. btw. Je ontvangt hiervoor een factuur.

Aanmelden
O.v.v. naam, functie en organisatie: secretariaat@bfrl.nl
Graag tot ziens op maandag 4 december!

Uitnodiging Kennissessie (PDF)

Heel Holland Maakt! Consortium van onderwijs, bibliotheken, makers en bedrijfsleven één van de drie ontvangers OCW-regeling ‘Makersevenementen in het onderwijs’

Posted by on 17:09 in Nieuws | 0 comments

Heel Holland Maakt! Consortium van onderwijs, bibliotheken, makers en bedrijfsleven één van de drie ontvangers OCW-regeling ‘Makersevenementen in het onderwijs’

We wisten het al iets eerder, maar vandaag werd het officieel bekendgemaakt: samen met een groot aantal partners uit het onderwijs en de Nederlandse makersbeweging mogen we in 2018 invulling geven aan de OCW-regeling Makersevenementen in het onderwijs! Het consortium (zie de partners hieronder) is één van de drie initiatieven die geselecteerd is uit een totaal aantal van 18 indieners.

We zijn hier natuurlijk heel erg blij mee, niet in het minst omdat via ons de maakinitiatieven in Nederlandse bibliotheken ook onderdeel van het aanbod zullen zijn. We gebruiken hiervoor een landelijke Community of Practice die draait om digitale geletterdheid en de toepassing/uitvoering daarvan in bibliotheken.

Het voorstel dat ons consortium indiende gaat om het organiseren van een landelijk maakfestival waarin getoond wordt wat er op het gebied van Maker Education zoal gebeurt in het (in)formele onderwijs, maar waarbij ook heel veel ruimte is om zelf te leren, te maken en geïnspireerd te raken.

“Struinend langs 200 stands zie je een selectie van de beste, leukste en gekste creaties van makers uit alle regio’s van het land. Van robots tot interactieve kleding, van lichtgevende installaties tot duurzame uitvindingen, van bizarre en ietwat controversiële biotech experimenten tot DIY satellieten. Al pratend met de makers van deze bonte verzameling raak je zelf ook besmet met het maakvirus.

Even de weg kwijt? Geen probleem. Kinderen leiden mensen rond over het terrein. En laten aan de hand van de verschillende vooraf uitgestippelde thematische routes zien wat de mogelijkheden zijn.

Tijdens een keynote hoor je over de meest recente onderzoeksresultaten op het gebied van maker education in Denemarken en Amerika. En in een presentatie-carrousel wordt een low-cost DIY machine voor het recyclen en 3d printen van plastic getoond. Het debat over didactiek, georganiseerd door een hogeschool, geeft inspiratie maar levert ook een boel discussie op. Het pop-up klaslokaal van de toekomst is echt een voorbeeld van hoe het op school zou kunnen zijn. En het spel waarin je moet navigeren in een soort doolhof van laserstralen doet je weer even kind zijn.         

Tijdens een workshop leer je over elektronische circuitjes, zelf te solderen en programmeren microcontrollers en 2d vormgeven en laser cutten en wissel je ervaringen uit over het toepassen van deze technieken in het onderwijs met collega’s en ervaringsdeskundigen.

In de trein terug naar huis bekijk je je eigen maaksel van de dag nog maar eens en realiseer je je dat je niet alleen veel geleerd hebt, maar nog veel meer te leren hebt. Een ding weet je zeker: jij stapt morgen naar de directeur van de school om de lobby voor een makerspace in gang te zetten.”

De partners (en los daarvan ook heel veel ondersteunende organisaties), met als penvoerder Stichting Waag Society, zijn:
Fabklas
Bibliotheekservice Fryslân/Frysklab
Stichting Fablab Benelux
Hogeschool Arnhem Nijmegen
Maker Festival Twente
Amsterdam Maker Festival
Eindhoven Maker Faire
Future Flux Festival
Ultimaker
Klooikoffers
Waag Society

Informatie aan Zee 2017

Posted by on 16:57 in Nieuws | 0 comments

Informatie aan Zee 2017

Afgelopen donderdag en vrijdag waren we present bij Informatie aan Zee, het tweejaarlijkse samenkomen van Vlaamse bibliothecarissen en archivarissen, georganiseerd door de VVBAD. Het was de derde opeenvolgende keer dat we naar het Kursaal in Oostende togen, ook altijd als onderdeel van het programma.

Ditmaal kregen we de mogelijkheid om ons aanbod Mediawijzermakers te tonen. Deze workshop, speciaal is toegespitst op professionals, kon rekenen op een positieve respons. Behalve oprechte interesse in de aanpak was het ook leuk om te horen was dat collega’s het zagen als een vorm van teambuilding. Zo hadden we er nog niet over nagedacht, dus mooi om mee naar huis te nemen.

Niet geheel toevallig stonden we naast de collega’s van FabLab Factory, de onderneming van Stijn de Mil. Vlak voor de zomervakantie zaten we bij elkaar in Leeuwarden om te kijken hoe we een eventuele samenwerking vorm zouden kunnen geven. In oktober praten we verder, maar de belofte dat we inhoud en dienstverlening op een mooie manier aan elkaar kunnen koppelen lijkt zeer groot. Bij het aankomende congres van de KNVI (Koninklijke Vereniging van Informatieprofessionals) zullen we daarom alvast gezamenlijk optrekken.

 

Mini Goldberg Machines: geslaagde sessie FryskLab en 8ste Dag bij UITfestival Leeuwarden

Posted by on 08:32 in Activiteiten, Nieuws | 0 comments

Mini Goldberg Machines: geslaagde sessie FryskLab en 8ste Dag bij UITfestival Leeuwarden

De vakantie is voorbij en dat wordt meestal ingeluid met de opening van het culturele seizoen. In Leeuwarden wordt dat gedaan met het UITfestival. In en rond de Prinsentuin presenteren culturele instellingen hun aanbod. De allereerste sessie van FryskLab vond plaats tijdens het UITfestival (alweer in 2013) en sindsdien waren we elk jaar van de partij.

Zo ook dit jaar, nu in samenwerking met het project De 8ste Dag, officieel onderdeel van Leeuwarden-Fryslân 2018. Samen met hen (en mede mogelijk gemaakt door Kunstkade) voerden we afgelopen jaar enkele projecten uit op scholen in de gemeente Leeuwarden. Daarbij bedachten kinderen Mini Goldberg Machines. Deze gaan onderdeel uitmaken van het project dat volgend jaar tijdens LF2018 gepresenteerd wordt.

Bekijk hier en hier impressies van de workshops die we afgelopen jaar uitvoerden in Leeuwarden en Grou.

Tijdens het UITfestival konden bezoekers een idee krijgen waarover het project gaat.Ben je als school geïnteresseerd om aankomend jaar een Mini Goldberg Machinesproject met ons te doen? Neem dan contact met ons op.

Hieronder een foto-impressie van de dag.

Wearables in Wjelsryp!

Posted by on 10:21 in Activiteiten, Nieuws | 0 comments

Wearables in Wjelsryp!

Vanochtend namen leerlingen van CBS de Grûnslach in Wjelsryp deel aan onze workshop Maak je eigen LED-wearable. Deze wonnen ze dankzij hun deelname aan Mediamasters van Mediawijzer.net.

Dit jaar organiseerde Mediawijzer.net met verschillende partners voor het eerst een provinciale prijswinnaar. De bibliotheekprijs is een initiatief van de Koninklijke Bibliotheek, de Bibliotheek op School en Mediawijzer.net.

In elke provincie wint een schoolklas een bezoek aan een bibliotheeklab. In Friesland was dat dus CBS de Grûnslach in Wjelsryp. De opdracht was dat de leerlingen uit groepen 6, 7 en 8 een wearable moesten maken die iets over henzelf vertelde. Dat gaf ze gelijk al heel veel inspiratie.

De workshop vandaag werd verzorgd door Marieke Opgelder, Marloes van der Meulen en Jan Bosma.

Pin It on Pinterest