Op maandag 4 december ben je van harte uitgenodigd om deel te nemen aan de Kennissessie digitale geletterdheid. Digitale geletterdheid is een een steeds groter thema voor de Bibliotheek en vormt onder meer een belangrijke ambitie als het gaat om basisvaardigheden. We hebben consultant op het gebied van digitale geletterdheid Doug Belshaw bereid gevonden om zijn kennis met ons te delen tijdens deze sessie. Belshaw blijft zelfs een hele week in Fryslùn in het kader van een pilotproject rondom digitale geletterdheid in opdracht van de Koninklijke Bibliotheek. In kleiner verband zal er dan ook verder gewerkt worden aan dit project. De voertaal gedurende de presentatie van Belshaw is Engels.
Public Libraries 2020 is eveneens vertegenwoordigd tijdens deze sessie. Directeur Ilona Kish komt vertellen over Generation Code, de manifestatie die nu tweemaal heeft plaatsgevonden in het Europees Parlement en waarbij best-practises van bibliotheekinitiatieven op het terrein van digitale geletterdheid uitgelicht worden.
De Kennissessie is voor het gehele Friese bibliothekennetwerk toegankelijk en ook van buiten FryslĂąn is men uiteraard van harte welkom. De sessie is bedoeld voor bibliotheekprofessionals op het gebied van onderwijs, basisvaardigheden, educatie, beleid, programmamakers en andere belangstellenden.
Over Doug Belshaw
Doug Belshaw is een consultant op het gebied van digitale geletterdheid. Hij heeft ruime ervaring in het onderwijs (als docent en als bestuurder) en werkte zijn doctoraalscriptie The Essential Elements of Digital Literacies uit naar een goed leesbaar e-book. Doug werkte lange tijd bij de Mozilla Foundation en was onder meer verantwoordelijk voor de Mozilla Web Literacy Map. Ook werkte hij mee aan Mozilla Open Badges, een initiatief om vaardigheden die zijn opgedaan binnen een informele leeromgeving te kunnen belonen en kwalificeren. Open Badges worden wereldwijd bij duizenden instellingen âuitgedeeldâ, waaronder bijvoorbeeld het Smithsonian Institute. Zijn TED-talk over digitale geletterdheid werd vele tienduizenden keren bekeken. Ook houdt Belshaw een blog bij over digitale geletterdheid.
Over Doug Belshaw: http://dougbelshaw.com/about.html
Zijn blog over digitale geletterdheid: Literaci.es
Zijn ebook The Essential Elements of Digital Literacies: https://gumroad.com/l/digilit
Zijn TED-talk:
Over Ilona Kish
Ilona Kish is directeur van Public Libraries 2020. Dit Europese programma heeft als ambitie om bewustwording te kweken over het belang van openbare bibliotheken in Europese ambities op het terrein van leven lang leren, sociale inclusie en digitale geletterdheid. Het evenement Generation Code is hier een manifestatie van. PL2020 wordt mogelijk gemaakt door Stichting Lezen & Schrijven.
Praktische informatie over deze Kennissessie
Locatie
BSF â Zuiderkruisweg 4 in Leeuwarden
Datum
Maandag 4 december 2017
Tijd
9.30 â 12.30 uur (inloop vanaf 9.00 uur)
BSF serveert aansluitend op de Kennissessie een lunch met gelegenheid tot napraten.
Kosten
De Kennissessie wordt kosteloos aangeboden door BSF aan de Friese bibliotheken. Voor deelnemers buiten het Friese bibliothekennetwerk zijn de kosten: âŹ50 p.p. ex. btw. Je ontvangt hiervoor een factuur.
Aanmelden
O.v.v. naam, functie en organisatie: secretariaat@bfrl.nl
Graag tot ziens op maandag 4 december!
We wisten het al iets eerder, maar vandaag werd het officieel bekendgemaakt: samen met een groot aantal partners uit het onderwijs en de Nederlandse makersbeweging mogen we in 2018 invulling geven aan de OCW-regeling Makersevenementen in het onderwijs! Het consortium (zie de partners hieronder) is één van de drie initiatieven die geselecteerd is uit een totaal aantal van 18 indieners.
We zijn hier natuurlijk heel erg blij mee, niet in het minst omdat via ons de maakinitiatieven in Nederlandse bibliotheken ook onderdeel van het aanbod zullen zijn. We gebruiken hiervoor een landelijke Community of Practice die draait om digitale geletterdheid en de toepassing/uitvoering daarvan in bibliotheken.
Het voorstel dat ons consortium indiende gaat om het organiseren van een landelijk maakfestival waarin getoond wordt wat er op het gebied van Maker Education zoal gebeurt in het (in)formele onderwijs, maar waarbij ook heel veel ruimte is om zelf te leren, te maken en geĂŻnspireerd te raken.
“Struinend langs 200 stands zie je een selectie van de beste, leukste en gekste creaties van makers uit alle regioâs van het land. Van robots tot interactieve kleding, van lichtgevende installaties tot duurzame uitvindingen, van bizarre en ietwat controversiĂ«le biotech experimenten tot DIY satellieten. Al pratend met de makers van deze bonte verzameling raak je zelf ook besmet met het maakvirus.
Even de weg kwijt? Geen probleem. Kinderen leiden mensen rond over het terrein. En laten aan de hand van de verschillende vooraf uitgestippelde thematische routes zien wat de mogelijkheden zijn.
Tijdens een keynote hoor je over de meest recente onderzoeksresultaten op het gebied van maker education in Denemarken en Amerika. En in een presentatie-carrousel wordt een low-cost DIY machine voor het recyclen en 3d printen van plastic getoond. Het debat over didactiek, georganiseerd door een hogeschool, geeft inspiratie maar levert ook een boel discussie op. Het pop-up klaslokaal van de toekomst is echt een voorbeeld van hoe het op school zou kunnen zijn. En het spel waarin je moet navigeren in een soort doolhof van laserstralen doet je weer even kind zijn. Â Â Â Â Â Â Â Â
Tijdens een workshop leer je over elektronische circuitjes, zelf te solderen en programmeren microcontrollers en 2d vormgeven en laser cutten en wissel je ervaringen uit over het toepassen van deze technieken in het onderwijs met collegaâs en ervaringsdeskundigen.
In de trein terug naar huis bekijk je je eigen maaksel van de dag nog maar eens en realiseer je je dat je niet alleen veel geleerd hebt, maar nog veel meer te leren hebt. Een ding weet je zeker: jij stapt morgen naar de directeur van de school om de lobby voor een makerspace in gang te zetten.”
De partners (en los daarvan ook heel veel ondersteunende organisaties), met als penvoerder Stichting Waag Society, zijn:
Fabklas
Bibliotheekservice FryslĂąn/Frysklab
Stichting Fablab Benelux
Hogeschool Arnhem Nijmegen
Maker Festival Twente
Amsterdam Maker Festival
Eindhoven Maker Faire
Future Flux Festival
Ultimaker
Klooikoffers
Waag Society
[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]
Afgelopen donderdag en vrijdag waren we present bij Informatie aan Zee, het tweejaarlijkse samenkomen van Vlaamse bibliothecarissen en archivarissen, georganiseerd door de VVBAD. Het was de derde opeenvolgende keer dat we naar het Kursaal in Oostende togen, ook altijd als onderdeel van het programma.
Ditmaal kregen we de mogelijkheid om ons aanbod Mediawijzermakers te tonen. Deze workshop, speciaal is toegespitst op professionals, kon rekenen op een positieve respons. Behalve oprechte interesse in de aanpak was het ook leuk om te horen was dat collega’s het zagen als een vorm van teambuilding. Zo hadden we er nog niet over nagedacht, dus mooi om mee naar huis te nemen.
Niet geheel toevallig stonden we naast de collega’s van FabLab Factory, de onderneming van Stijn de Mil. Vlak voor de zomervakantie zaten we bij elkaar in Leeuwarden om te kijken hoe we een eventuele samenwerking vorm zouden kunnen geven. In oktober praten we verder, maar de belofte dat we inhoud en dienstverlening op een mooie manier aan elkaar kunnen koppelen lijkt zeer groot. Bij het aankomende congres van de KNVI (Koninklijke Vereniging van Informatieprofessionals) zullen we daarom alvast gezamenlijk optrekken.
[/et_pb_text][et_pb_gallery _builder_version=”3.0.72″ show_title_and_caption=”on” show_pagination=”on” gallery_ids=”3850,3851,3852,3853,3854,3855,3856,3857,3858,3859,3860,3861,3862,3863″ fullwidth=”on” orientation=”landscape” hover_overlay_color=”rgba(255,255,255,0.9)” hover_icon=”%%28%%” background_layout=”light” border_style=”solid” /][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]
[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.71″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]
De vakantie is voorbij en dat wordt meestal ingeluid met de opening van het culturele seizoen. In Leeuwarden wordt dat gedaan met het UITfestival. In en rond de Prinsentuin presenteren culturele instellingen hun aanbod. De allereerste sessie van FryskLab vond plaats tijdens het UITfestival (alweer in 2013) en sindsdien waren we elk jaar van de partij.
Zo ook dit jaar, nu in samenwerking met het project De 8ste Dag, officieel onderdeel van Leeuwarden-FryslĂąn 2018. Samen met hen (en mede mogelijk gemaakt door Kunstkade) voerden we afgelopen jaar enkele projecten uit op scholen in de gemeente Leeuwarden. Daarbij bedachten kinderen Mini Goldberg Machines. Deze gaan onderdeel uitmaken van het project dat volgend jaar tijdens LF2018 gepresenteerd wordt.
Bekijk hier en hier impressies van de workshops die we afgelopen jaar uitvoerden in Leeuwarden en Grou.
Tijdens het UITfestival konden bezoekers een idee krijgen waarover het project gaat.Ben je als school geĂŻnteresseerd om aankomend jaar een Mini Goldberg Machinesproject met ons te doen? Neem dan contact met ons op.
Hieronder een foto-impressie van de dag.
[/et_pb_text][et_pb_gallery _builder_version=”3.0.71″ show_title_and_caption=”on” show_pagination=”on” gallery_ids=”3833,3832,3831,3830,3829,3828,3827,3826,3825,3834,3835,3836″ fullwidth=”on” orientation=”landscape” hover_overlay_color=”rgba(255,255,255,0.9)” background_layout=”light” border_style=”solid” auto=”off” /][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]
Vanochtend namen leerlingen van CBS de Grûnslach in Wjelsryp deel aan onze workshop Maak je eigen LED-wearable. Deze wonnen ze dankzij hun deelname aan Mediamasters van Mediawijzer.net.
Dit jaar organiseerde Mediawijzer.net met verschillende partners voor het eerst een provinciale prijswinnaar. De bibliotheekprijs is een initiatief van de Koninklijke Bibliotheek, de Bibliotheek op School en Mediawijzer.net.
In elke provincie wint een schoolklas een bezoek aan een bibliotheeklab. In Friesland was dat dus CBS de Grûnslach in Wjelsryp. De opdracht was dat de leerlingen uit groepen 6, 7 en 8 een wearable moesten maken die iets over henzelf vertelde. Dat gaf ze gelijk al heel veel inspiratie.
De workshop vandaag werd verzorgd door Marieke Opgelder, Marloes van der Meulen en Jan Bosma.
Afgelopen maandagavond was een gedenkwaardig moment voor ons. Tijdens een feestelijke ceremonie in de monumentale bibliotheek van Chicago mochten we de Presidential Citation for Innovative International Library Projects van de American Library Association in ontvangst nemen. Deze werd uitgereikt door ALA-president Julie Todaro.
Ons rest niets anders dan te zeggen dan dat we daar ontzettend dankbaar voor zijn. Het is daarnaast tegelijkertijd een bevestiging dat we met iets waardevols bezig zijn, maar ook dat we telkens weer onze lat een stukje hoger moeten leggen.
In die zin zijn het reacties als deze van Peter Bae (werkzaam bij de universiteitsbibliotheek van Princeton) via Facebook die ons voortdurend weer prikkelen die volgende stap te moeten zetten:
“I was thinking about the Maker’s Space as a place where people could get exposed to the new technologies, but after listening to friends (if I dare to call them as friends) from the Netherlands, I realized that the technology is only a small part of the whole movement. Connecting the Maker’s Space only with the technology is like associating the library with information, alone. Technology and Information are the tools to stimulate creativities and critical thinking. With them, Maker’s Space and Library can get together people and start conversations. We, librarians, are the ones that provide the space and tools that make the conversation and creativity started.”
Op naar de mooie dingen die nog komen gaan!
Eerder deze week publiceerde de Leeuwarder Courant een mooi artikel naar aanleiding van het toekennen van de ALA-prijs. In de finale versie ontbrak overigens onderstaande paragraaf.
“Ook de landelijke, Koninklijke Bibliotheek, staat inmiddels open voor vernieuwing. Het instituut steunde lange tijd op twee pilaren: de functie van wegwijzer en die van warenhuis. Dat zelfs de KB daar recent een derde âwâ – die van werkplaats- aan toegevoegd heeft, stemt De Boer gelukkig. ,,Dat de bieb een werkplaats is waar je naar toe kunt gaan om kennis te maken met nieuwe technologieĂ«n was jaren geleden ondenkbaar. En nu is het beleid – het hoeft nooit meer een strijd te zijn wat de rol van de bibliotheek is. Dat is misschien wel de grootste beloning.ââ”
Versie van het volledige artikel als PDF.
Samen met onze partners van Platform Maker Education (Waag Society en FabKlas) en Mediawijzer.net starten we volgende week een campagne over maakonderwijs: ABC van het Maken. We vinden het namelijk van groot belang dat Nederland meer maakonderwijs krijgt. Waarom? De wereld heeft een nieuwe generatie kritische makers en ontwerpers nodig. Nu meer dan ooit.
In een samenleving die bol staat van technologie en steeds sneller digitaliseert, is het van belang dat kinderen naast programmeren, ook andere vaardigheden meekrijgen die horen bij de 21ste eeuw: van oplossingsgericht denken tot ondernemen en samenwerken. Door iets te maken leer je problemen oplossen, de wereld beter begrijpen én deze te beïnvloeden.
Met een team van filmmakers en tientallen jongeren maakten we de film âABC van het Makenâ. Voor deze film hebben alle jongeren zelf het complete alfabet gefabriceerd met verschillende maaktechnieken. Zo is de letter âDâ gemaakt met de 3D-printers, de letter âEâ van een kolonie bacteriĂ«n in een petrischaaltje en de letter âJâ door zelfgemaakte tekenrobots. De film legt uit waarom maakonderwijs belangrijk is en benadrukt potentie en fun van het ‘zelf maken’.
Gisteren lanceerden deze film met de bijhorende website. We roepen heel Nederland op om mee te doen aan de Maakweek (22-28 mei) en om eigen maakprojecten te delen onder de hashtag #watmaakjij. Alles mag gedeeld worden: bijzondere Legocreaties, zelfgemaakte robots, geniale muziekstukken, zelfgefabriceerde meubels en ga zo maar door. Zo laten we samen de potentie van ‘het makenâ zien. Want maken en uitvinden gaat niet alleen om technologie, het gaat om dingen bedenken en doen die je intrinsiek motiveren en bijdragen aan het creĂ«ren van een betere en mooiere wereld.
ABC van het Maken een initiatief van Platform Maker Education (Fabklas, Frysklab en Waag Society) in samenwerking met Mediawijzer.net en partners uit heel Nederland.
Bekijk hieronder het prachtige filmpje!
Op zoek naar aanbod op het gebied van maakonderwijs, digitale geletterdheid en 21e eeuwse vaardigheden? In ons nieuwe educatie-aanbod vindt u producten en diensten die zowel voor leerlingen/studenten ĂĄls voor onderwijzend personeel bedoeld zijn.
Dus, behoefte aan een les 3D-ontwerpen? Leren programmeren met micro:bit? Een Open Product Design Challenge voor een echte opdrachtgever? Een project in het kader van Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018? LED Wearables maken? Of bent u op zoek naar maatwerk?
In ons nieuwe educatieve aanbod voor het schooljaar 2017-2018 vindt u een grote reeks lessen, workshops, challenges en speciale projecten die hierin – en nog veel meer! – voorzien.
U kunt onze brochure downloaden (klik op de afbeelding hieronder), of de pagina Educatie bezoeken, waar u vervolgens kunt doorklikken naar de individuele onderdelen. We zijn benieuwd naar uw reactie!
Gisterochtend maakten twee medewerkers van NIVO Noord, een groot schoonmaakbedrijf in Leeuwarden, kennis met de mogelijkheden van FryskLab. De activiteit maakt onderdeel uit van een laaggeletterdheidstraject dat medewerkers van het bedrijf momenteel doorlopen en waarbij Bibliotheek Leeuwarden, Bibliotheekservice FryslĂąn en NIVO Noord nauw met elkaar samenwerken.
Daarbij speelt ook digitale geletterdheid een rol. Tijdens de sessie in de bus ging het duo onder begeleiding van Romy Kuldip Singh en Aan Kootstra aan de slag in een zogenaamde FryskLab Bootcamp. Hierbij maken deelnemers in korte tijd kennis (twee uur) met allerlei aspecten van maken in een FabLab: 3D-ontwerpen, solderen, lasersnijden en natuurlijk een grote dosis creativiteit.
Na rijp beraad was het de wens een handschoen zoals Iron Man die draagt te maken. En we kunnen zeggen dat de missie geslaagd is. Een tweede kop koffie werd door één van de deelnemers beleefd afgeslagen: “Nee joh, ik moet veel te veel doen!”