het mobiele bibliotheeklab

Nieuws

Medewerkers NIVO Noord maken handschoen Iron Man voor kinderen

Posted by on 09:17 in Blog, Nieuws | 0 comments

Medewerkers NIVO Noord maken handschoen Iron Man voor kinderen

Gisterochtend maakten twee medewerkers van NIVO Noord, een groot schoonmaakbedrijf in Leeuwarden, kennis met de mogelijkheden van FryskLab. De activiteit maakt onderdeel uit van een laaggeletterdheidstraject dat medewerkers van het bedrijf momenteel doorlopen en waarbij Bibliotheek Leeuwarden, Bibliotheekservice Fryslân en NIVO Noord nauw met elkaar samenwerken.

Daarbij speelt ook digitale geletterdheid een rol. Tijdens de sessie in de bus ging het duo onder begeleiding van Romy Kuldip Singh en Aan Kootstra aan de slag in een zogenaamde FryskLab Bootcamp. Hierbij maken deelnemers in korte tijd kennis (twee uur) met allerlei aspecten van maken in een FabLab: 3D-ontwerpen, solderen, lasersnijden en natuurlijk een grote dosis creativiteit.

Na rijp beraad was het de wens een handschoen zoals Iron Man die draagt te maken. En we kunnen zeggen dat de missie geslaagd is. Een tweede kop koffie werd door één van de deelnemers beleefd afgeslagen: “Nee joh, ik moet veel te veel doen!

PRESS RELEASE: FryskLab awarded with ALA Presidential Citation for Innovative International Library Projects

Posted by on 15:50 in Nieuws, Pers | 0 comments

PRESS RELEASE:  FryskLab awarded with ALA Presidential Citation for Innovative International Library Projects

FryskLab awarded with ALA Presidential Citation for Innovative International Library Projects

<Persbericht (Nederlands): download PDF hier>

The American Library Association (ALA) has selected FryskLab as one of three winners of the “Presidential Citation for Innovative International Library Projects”. This award for international library innovations will be handed out on June 26 at the annual ALA conference at the Chicago Public Library. FryskLab was nominated for the prize by Ellen Tise, former president of the International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA) and now director of the University Library of Stellenbosch, South Africa.

With the citation the IRRT (International Relations Round Table) Advisory Award Committee of the ALA recognizes FryskLab as innovative, unique and an inspiration for libraries worldwide. “That the largest library association in the world grants us this award is a great honor,” said project manager Jeroen de Boer. “For us mentioning the importance of maker spaces in libraries by the ALA was one of the most important motivations to start with FryskLab.”

FryskLab
FryskLab is an initiative of Library Service Friesland (BSF) and the Frisian public libraries. It is the first mobile LibraryFabLab in Europe. The main objective of the project is to contribute to the innovation strength of the province of Friesland. At it’s core is to improve digital literacy and maker skills for children and teenagers in and beyond the mobile library lab environment.

FryskLab at the Dr. Algraschool in Leeuwarden, The Netherlands, March 13, 2017.

Digital literacy and maker education
The educational offerings of FryskLab are part of the fields of digital literacy and maker education. Both are increasingly receiving attention from the Dutch national government. The new Dutch cabinet has recently decided to improve digital literacy skills in schools. The topic is also on the agenda of the National Library of the Netherlands. They formulated new ambitions and goals in their 2016-2018 Vision on Media Literacy and have added a third, new role for public libraries: that of a Workshop. As part of the new Vision, BSF/FryskLab in 2017 performs three pilots to test the new ‘Workshop’ focus in practice.

Global Community
FryskLab is part of the international FabLab (fabrication laboratory) network, as conceived by Neil Gershenfeld, director of the Center for Bits and Atoms (CBA) at the Massachusetts Institute of Technology (MIT). Worldwide, more than 1,000 FabLabs are operationally connected to each other through a unique international network. In the Netherlands there are over 45 FabLabs.

**

Press release (English): download PDF here
Persbericht (Nederlands): download PDF hier

 

Impact door Connectie op School

Posted by on 15:31 in Nieuws | 0 comments

Impact door Connectie op School

Hoe adopteren kinderen nieuwe ontwikkelingen en technologie zo gemakkelijk mogelijk om daarmee lokale impact te realiseren? Deze vraag willen wij – Bibliotheekservice Fryslân, Maker Households (Ton Zijlstra) en Bibliotheek Leeuwarden – in dit project beantwoorden.

Uitgangspunt is dat door het gebruik van goedkope technologie en een passende werkmethode de slagkracht en het handelingsperspectief van kinderen vergroot wordt. Het stelt hen namelijk in staat om de macht over de technologie te hebben en die betekenisvol voor zichzelf en de school te kunnen inzetten.

De pilot vindt plaats bij groep 7 van de Dr. Algraschool in Leeuwarden. Gedurende de sessies op de school (maximaal zes) bedenken de kinderen wat ze nodig hebben en hoe ze dat kunnen realiseren. Als inspiratie kregen ze ook workshops 3D-ontwerpen/printen en programmeren met de micro:bit. Tevens stond het mobiele lab op het schoolplein om te tonen hoe ze dit voor hun uitwerking kunnen gebruiken.

Impact door Connectie op School is een pilot die BSF uitvoert in het kader van de Visie Mediawijsheid 2016-2018 van de Koninklijke Bibliotheek.

Hieronder enkele foto’s van de sessies die tot op heden plaatsvonden. In maart ronden we de pilot af.

Het mobiele lab op het schoolplein.

Het mobiele lab op het schoolplein.

 

Aan Kootstra laat de kinderen de mogelijkheden van LittleBits zien.

Aan Kootstra laat de kinderen de mogelijkheden van LittleBits zien.

 

Werken met de micro:bit!

Werken met de micro:bit!

 

Werken met de micro:bit!

Werken met de micro:bit!

 

Ton Zijlstra bespreekt met één van de kinderen wat hij bedacht heeft.

Ton Zijlstra bespreekt met één van de kinderen wat hij bedacht heeft.

 

Eén van de ideeën van de kinderen.

Eén van de ideeën van de kinderen.

 

FryskLab bij Cultuur in Beeld 2016 als voorbeeld van bibliotheekvernieuwing

Posted by on 15:40 in Nieuws | 0 comments

FryskLab bij Cultuur in Beeld 2016 als voorbeeld van bibliotheekvernieuwing

Enkele maanden geleden werden we benaderd door de Vereniging van Openbare Bibliotheken met de vraag: “willen jullie een voorstel insturen om tijdens de jaarlijkse conferentie Cultuur in Beeld als voorbeeld te dienen van waar bibliotheken voor kunnen staan?” Die uitnodiging grepen we natuurlijk met beide handen aan.

Dat betekende dat we gisteren een stand vulden in de Van Nelle Fabriek in Rotterdam en bezoekers lieten ervaren wat het aanbod van bibliotheken kan zijn op het terrein van digitale geletterdheid. Hiervoor brachten we ons aanbod aan Maker Boxes mee, evenals het project De Slimme Trapper. Met dit laatste project, dat we samen uitvoeren met studenten van de Frisian Design Factory, trachten we een volledig proces van plastic-recycling inzichtelijk te maken: van ingezamelde flessen tot het printen met het verzamelde en tot filament omgevormde materiaal.

Het aanbod leidde tot veel enthousiaste reacties van de bezoekers, inclusief minister Jet Bussemaker. Zij kwam vroeg in de ochtend onverwachts bij ons langs en toonde veel interesse in de nieuwe projecten. “Wat zijn jullie creatief, hoe komen jullie op al die nieuwe ideeën?”, waarop we slechts konden antwoorden dat die onze kant opkwamen door ‘naar buiten te gaan’.

Veel andere bezoekers merkten op dat ze de insteek op geletterdheid zinvol vonden. Geen technologie om de technologie, maar aanbod dat gebruikers, inclusief vakgenoten, leert lezen en schrijven met nieuwe toepassingen en dat toepasbaar moet zijn in hun eigen situatie. In die zin was het een dag die ons ook een aantal mooie nieuwe contacten bracht, want van de vele bezoekers waren er verdacht weinig collega’s uit het bibliotheekveld aanwezig. En dat is toch raar, gezien het thema Diversiteit en verbinding.

Cultuur in Beeld wordt jaarlijks georganiseerd door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

2016-12-07-08-24-30

2016-12-07-14-05-31

2016-12-07-14-38-45

2016-12-07-15-40-33

2016-12-07-16-58-33

FryskLab: wat gaan we doen in 2017?

Posted by on 11:55 in Kennisdagdeel, Nieuws | 0 comments

FryskLab: wat gaan we doen in 2017?

Afgelopen woensdag organiseerden we bij Bibliotheekservice Fryslân een kennissessie makersbeweging en makerspaces. Naast een mooi verhaal van Rick Companje over zijn ontwerptool Doodle3D vertelden we ook over de projecten die BSF in de koker heeft voor 2017 (en verder).

We werkten aan de doorontwikkeling van het educatieve aanbod voor scholen (FryskLab Elements), leveren in januari een prototype af van het bakfietsproject De Slimme Trapper (samenwerking met Frisian Design Factory) en hebben ook (nieuw) aanbod in petto voor professionals op het terrein van digitale geletterdheid.

Daarnaast gaan we ook een drietal pilots uitvoeren als onderdeel van de onlangs vastgestelde Visie Mediawijsheid 2016-2018 van de Koninklijke Bibliotheek en hopen we te participeren in een tweetal Europese projecten.

Hieronder de presentatie die we gebruikten.

FryskLab Challenge: Bouwstudenten ROC Friese Poort pitchen definitief ontwerp Skultsje

Posted by on 15:56 in Nieuws | 0 comments

FryskLab Challenge: Bouwstudenten ROC Friese Poort pitchen definitief ontwerp Skultsje

Vrijdag 25 november 2016 waren circa 80 bouwstudenten van ROC Friese Poort van de vestigingen Sneek, Drachten en Leeuwarden bij Centrum Duurzaam in Leeuwarden. ‘Vandaag ronden we de 2e stap af in het levensechte onderwijsproject Skûltsje’, zijn de enthousiaste openingswoorden van Roeland Westra, projectleider Centrum Duurzaam. ‘Vrijdag 2 september 2016 zijn jullie door mij uitgedaagd om een bouwwerk te ontwerpen in het Bûtenfjild in de vorm van een Challenge’, vult Oege Hiddema van Wetterwâlden Bûtenfjild aan. In de vorm van een pitch presenteerden de studenten hun definitieve ontwerp van het Skûltsje.

Wat is een pitch?
Hoe overtuig je in korte tijd Wetterwâlden Bûtenfjild om te kiezen voor jouw Skûltsje? Welk verhaal vertel je dan in een minuut? Hoe stel je een krachtige presentatie samen? ‘Deze vragen gaan we met elkaar beantwoorden, oefenen en gewoon doen’, legt Albertus Douwes van Frysklab uit. Een pitch bestaat uit voorbereiden, oefenen en de pitch zelf. De voorbereiding bestaat uit een aantal stappen waaronder aanpak, oplossing en call-to-action.’ Je beëindigt de pitch met een sterk slotargument waarmee je Wetterwâlden Bûtenfjild uitdaagt om te kiezen voor jouw Skûltsje’.

Klik door en beleef de pitches van het Skûltsje zelf

Meest inspirerende idee
Studenten van de vestiging Drachten presenteerden een drijvend Skûltsje. De fundering is van staal en de opbouw bestaat uit biologisch bouwmateriaal wat recyclebaar is. Met zonnepanelen wekt het Skûltsje zelf energie op voor het opladen van elektrische fietsen en boten en de toiletvoorzieningen. ‘Jullie winnende ontwerp spreekt oudere en jongere doelgroepen aan. Bovendien is dit ontwerp technisch en financieel ook haalbaar. Uit de gezamenlijke presentatie blijkt een goede teamgeest die de oorspronkelijkheid en uitvoerbaarheid van het Skûltsje ten goede komt’, motiveert Oege Hiddema van Wetterwâlden Bûtenfjild de keuze voor het winnende ontwerp.

Klik hier voor een impressie van het winnende Skûltsje

Duurzaam vooruit kijken
‘Ik ben in dit traject steeds verrast door de motivatie van de studenten en door de creativiteit die ons project bij hen heeft uitgelokt. Het is ook verrassend hoe deze generatie erin slaagt om het begrip duurzaamheid spontaan te integreren in hun oplossingen. De Challenge- methode levert niet alleen studenten iets op, maar ook ons als opdrachtgever’. Willem Douma, docent bouw van ROC Friese Poort Drachten is verrast en geïnspireerd. ‘Vooral het plezier van samenwerken, de inzet en bereidheid tot innovatief en duurzaam denken. Deze groep studenten heeft vooruit gekeken’.

Klik door voor een impressie van Skûltsje 1

Klik door voor een impressie van Skûltsje 2

Klik door voor een impressie van Skûltsje 3

 

Dit bericht verscheen in oorspronkelijke vorm op de website van Centrum Duurzaam.

LED Challenge voor MKE studenten ROC Friese Poort Drachten

Posted by on 22:20 in Activiteiten, Nieuws | 1 comment

LED Challenge voor MKE studenten ROC Friese Poort Drachten

‘Jullie gaan vandaag aan de slag met een praktijkvraag van het bedrijf LED factory uit Leeuwarden. Met deze woorden verwelkomde Roeland Westra, projectleider Centrum Duurzaam, afgelopen maandagochtend 14 november zo’n 80 eerstejaars studenten Middenkader Engineering uit Drachten. ‘We noemen dit een Challenge. De eerste stap naar levensecht beroepsonderwijs’. De Challenge is een initiatief van Centrum Duurzaam in samenwerking met Frysklab.

LED Challenge
Kantooromgevingen en werkplekken veranderen. Er zijn vele soorten systeemplafonds. Maar er zijn geen flexibele systeemplafonds. ‘Ontwerp een nieuw LED armatuur om in / aan / op / onder een systeemplafond te plaatsen’, zo daagt Trudie Timmerman, ondernemer LED Factory, de MKE studenten uit. ‘Zorg voor gemakkelijke vervanging, modulaire opbouw en minder installatie. En houd rekening met koeling, lichtkleur, lichtoutput en design’.

challengeledfactory4 challengeledfactory3 challengeledfactory2

Levensecht onderwijs
‘Onze studenten gaan met deze Challenge de uitdaging aan met het bedrijfsleven. We willen onze studenten met dit project ook ondernemerschap bijbrengen’, licht Oscar Admiraal, docent ROC Friese Poort, de keuze voor de Challenge toe. De eerste stap van de Challenge is het inleven in de vraag van LED factory. Wat zoekt LED factory en wat zijn de randvoorwaarden. ‘We gebruiken daarvoor het principe van Design Thinking’, verduidelijkt Albertus Douwes van Frysklab. ‘Uiteindelijk pitcht elke groep studenten het idee in de vorm van een prototype. De studenten gebruiken het businessmodel CANVAS als voorbereiding op de pitch. En dat allemaal binnen 4 werkuren’. De komende 10 weken gaan de studenten bij ROC Friese Poort in Drachten verder met het uitwerken van het idee tot een concept. ‘Daarna maken we de ideeën die haalbaar zijn’, vult Trudie Timmerman aan.

Nieuwe inzichten
‘Ik heb als ondernemer nieuwe inzichten gekregen. Het is zeer motiverend om met deze studenten te werken. Ze zijn ontzettend gemotiveerd. Ik ben blij dat er nog zoveel jongeren zijn die met plezier met hun handen werken. Een positieve flow. Ik heb allemaal nieuwe ideeën gekregen’, zegt Trudie Timmerman na afloop van de Challenge enthousiast. ‘Het inspireert mij om verder te gaan’ is een van de reacties van de MKE studenten uit Drachten.

 

Dit bericht verscheen in oorspronkelijke vorm op de website van Centrum Duurzaam.

FryskLab ontwerpt Maker Boxes voor Europarlementariërs en presenteert deze bij Generation Code

Posted by on 12:23 in Nieuws | 0 comments

FryskLab ontwerpt Maker Boxes voor Europarlementariërs en presenteert deze bij Generation Code

In het kader van de Europese Codeweek werd op 18 en 19 oktober in het Europees Parlement het evenement Generation Code: born at the library georganiseerd. Tijdens deze interactieve tentoonstelling, opgezet door Public Libraries 2020, presenteerden tal van Europese openbare bibliotheken wat zij kunnen betekenen op het gebied van coderen en maken.

Met FryskLab kregen we daarnaast nog een extra verzoek: zouden wij voor tien Europarlementariërs tien Maker Boxes kunnen samenstellen die zij vervolgens overdragen aan een bibliotheekorganisatie in hun land van herkomst? Deze opdracht hebben we met beide handen aangegrepen en stelden kits samen, gebaseerd op de maker boxes die we gebruiken voor onze workshop MediawijzerMakers.

Tijdens Generation Code konden bezoekers kennismaken met de inhoud ervan, maar nog veel belangrijker, leren waarom wij de kits samenstelden en wij ze belangrijk vinden voor het bibliotheekwerk. De theoretische basis ervan ligt in het digitale geletterdheid-framework van Doug Belshaw: The Essential Elements of Digital Literacies. De praktische toepassing ervan in de vorm van de Maker Box is gelegd door Ake Nygren. Wij pasten dat in het kader van Generation Code aan tot een kit die budgettair interessant is voor elke bibliotheekorganisatie.

Deze aanpak kon rekenen op veel positieve reacties, onder meer van Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Laurentien, Tibor Navracsics (Eurocommisaris voor Onderwijs, Cultuur, Jeugd en Sport) en Catherine Stihler (voorzitter van de MEP Library Group)

In haar plenaire afsluitende woorden wijdde de prinses nog speciaal aandacht aan ons project: “Het is niet omdat ik uit Nederland kom, maar het project over digitale geletterdheid vond ik fantastisch.” Ook benoemde ze stuk voor stuk de acht competenties van digitale geletterdheid die bij de Maker Boxes de basis vormen. En daarop zijn we best trots.

Foto’s van de tentoonstelling Generation Code:

2016-10-19-14-58-51-2

Solderen van de FryskLab LED-eyes

 

2016-10-19-15-12-17-2

It’s a kind of magic!

 

2016-10-19-15-22-30-2

Bah, solderen stinkt!

 

prinses-laurentien-en-tibor-navracsics-met-jeroen-de-boer

Warme belangstelling van Prinses Laurentien en Eurocommissaris Tibor Navracsics

 

agnes-jongerius-met-jeroen-de-boer

Vertellen over wat we doen aan Agnes Jongerius

 

De Generation Code Maker Boxes:

Workshop MediawijzerMakers! bij Bibliotheek Hoogezand

Posted by on 07:43 in Nieuws | 0 comments

Workshop MediawijzerMakers! bij Bibliotheek Hoogezand

Sinds enkele maanden adviseert Bibliotheekservice Fryslân de collega’s van Biblionet Groningen en Bibliotheek Hoogezand bij het van de grond krijgen van hun bibliotheeklab. Onderdeel van dit traject was het verzorgen van een sessie MediawijzerMakers! in Hoogezand. Die vond gisteren plaats en was eveneens de eerste keer dat we konden verwijzen naar de Nederlandse vertaling van The Essential Elements of Digital Literacies van Doug Belshaw, dat het theoretisch kader van MediawijzerMakers! vormt. Dit boek vertaalden we samen met FabLab Zeeland en konden dat doen dankzij het prijzengeld dat we gezamenlijk wonnen met de Mediawijzer.net Stimulerings Award 2015.

Download: De Essentiële Elementen van Digitale Geletterdheid (PDF).

Scholieren in Noordoost Fryslân maken en programmeren binnen Bouwen aan Ambitie

Posted by on 09:59 in Blog, Nieuws | 0 comments

Scholieren in Noordoost Fryslân maken en programmeren binnen Bouwen aan Ambitie

In mei en juni verzorgden we, evenals vorig jaar, workshops in het kader van het programma Bouwen aan Ambitie. Leerlingen van 19 scholen in Noordoost Fryslân gingen aan de slag met onze nieuwe spiksplinternieuwe workshops in het aanbod FryskLab Elements 2.0. Daarnaast werd geprogrammeerd met Scratch. Het lesaanbod werd verzorgd door Marleen Andela, Lisette Cornelissen en Marloes van der Meulen. Volgend jaar zijn we natuurlijk graag weer van de partij!

Lees hier een krantenartikel over onze activiteiten binnen Bouwen aan Ambitie.

Hieronder foto’s van de workshops bij één van de deelnemende scholen, De Fontein in Buitenpost.

[slickr-flickr id=”83026924@N03″ tag=”Bouwen aan Ambitie”]